§187     כי יחטא גבר עם פרה, תועֵבַה היא ויומת. אל שער הארמון   יובילוהו ויהרגֵהו המלך או יחַיֵהו. אך למלך בַּל ייגש  .
 
§188    
כי יחטא גבר עם כבשה, תועֵבַה היא ויומת. אל שער הארמון יובילוהו ויהרגֵהו המלך או יחַיֵהו. אך למלך בַּל ייגש.
 
§199    
כי יחטא מישהו עם חזירה (או) כלבה, יומת. אל שער הארמון יובילוהו ויהרגֵהו המלך או יחַיֵהו. אך למלך בַּל ייגש. כי יקפוץ פר על איש, יומת הפר. אך האיש לא יומת. יכפרו בכבש אחד תחת האיש ויהרגוהו. כי יקפוץ חזיר על איש, אין עבֵירה.
 
§200
א  כי יחטא גבר עם סוסה או עם פִּרְדָה, אין עבֵרה. אך למלך בַּל ייגש ולכוהן לא יהיה. כי יקיים מישהו יחסים עם עקוּרַה וישכב גם עם אִמהּ ואחותהּ, אין עבֵירה.

עבודתי במפעלי הספרות של "מרכז הספר והספריות בישראל" כוללת לא מעט עניינים ביורוקראטיים. אבל יש רגעים שבשבילם משתלם לשבת שעות מול המחשב בעיניים טרוטות.
 

מי שיעיין בספר החדש "החתים ותרבותם", מאת איתמר זינגר (הוצאת מוסד ביאליק והמפעל לתרגום ספרות מופת, 2009), ימצא בו תעודות המספרות על תולדות ממלכת החתים – אותה ממלכה שהתקיימה באנטוליה הקדומה (במרכז תורכיה של היום) באלף השני לפנה"ס – וכן תעודות בנושאים כגון חוק ומשפט, דת ופולחן, ריטואלים מאגיים, מיתוסים ועוד. אחד הדברים שלכדו את תשומת לבי בספר הוא הפרק שעוסק בחוקי הענישה, ובמיוחד בכל הכרוך במשכב בהמה.
 
ונשאלת השאלה: מדוע משכב עם פרה, כבשה, חזירה או כלבה – לא, ואילו יחסים עם סוסה או פִּרדה – כן? 
 

ואכן, פרופ' זינגר נותן דעתו על סוגייה חשובה זו. הוא מעיר כי בניגוד לחוקי המקרא (שמות כב', יח'; ויקרא כ', טו-טז), "החוק החתי מגדיר כתועבה הנושאת עונש מוות (גם לאיש וגם לחיה) רק משכב גבר עם פרה, עם כבשה, עם חזירה ועם כלבה, אך לא עם סוסה או פרדה. עד כה לא נמצא הסבר מניח את הדעת לחריגה זו, אך החיפוש מתמקד בעיקר ברקע ההודו-אירופאי של החיתים וזיקתם הקרובה לסוס. (במסורות הקדומות של הודו, רומא ואירלנד קיים ריטואל הַמְלַכַה שבמסגרתו מבוצעת הזדווגות ריטואלית עם סוסה שאותה מקריבים אחר-כך.) מן-הסתם, גם המחיר הגבוה של הסוסיים (…) שיחק תפקיד בהמתקת העונש. יחד-עם-זאת, נאסר על האיש שקיים יחסים עם סוסה או פִּרדָה להתקרב אל המלך או לעסוק בפולחן הממלכתי".
 
או במלים אחרות: הבא בתור הוא סוס.

– – – – – – – – –

לקריאת רשימה מאת ד"ר עירית ציפר על-אודות הספר (מתוך מוסף "ספרים" של עיתון הארץ), לחצו כאן.

4 תגובות

  1. אייל גרוס

    למה תמיד הדוגמה שההומופובים מביאים היא עז? (ואם אדם רוצה לשכב עם העז/להתחתן עם העז/כרטיס טיסה לעז). האם הם כולם מכירים את העז או סיליבה הנפלא של אדוארד אלבי?

  2. ר

    יש תיעוד על מקרה של קצין בחיל הפרשים של פרידריך הגדול שנתפס במשכב עם סוסתו. בתור עונש העבירו אותו לחיל הרגלים

  3. ליאת.א

    מרתק. אולי צריך לחשוב על ההשלכות. יכול להיות שהפרדה קיבלה אישור כי היא ממילא עקרה?
    🙂
    ובאותה רוח שטות, קנטאורים הרבה יותר מרשימים אסתטית ממיניאטורים או סאטירים, לא?

השארת תגובה